۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۱۸۵۵۵

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۹ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۹ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 113 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 302 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 9 شهریور ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۶/۰۹

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر نسبت به روز کاری قبل، 4 میلیون و  105 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 51 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 113 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 302 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 929 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 409 هزار و 100 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1520.5 دلار معامله می‌شود.

کاهش چشم گیر قیمت ارز در روزهای گذشته موجب شد تا قیمت دلار که اول تیرماه 13 هزار تومان بود در کمتر از یک ماه به مرز 11 هزار تومان نزدیک شود. با توجه به ریزش قیمت دلار از صبح دیروز قیمت دلار به کانال 10 هزار تومان زیاد بازگشت ولی خیلی دوام نداشت و یکی دو ساعت بعد دوباره وارد کانال 11 هزار تومان شد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز ‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 300 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 200 تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 500 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 400  تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

 

دلار ۱۱۳۰۰ تومان شد

صرافی‌های بانک‌ها امروز ‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 300 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 200 تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 500 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 400 تومان است.

5 صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.

این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

 

نان امسال گران نمی‌شود

حسن حنان قائم مقام مدیرعامل و معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: تا به امروز 7 میلیون و 600 هزار تن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خرید شده که 100 هزار تن آن گندم دوروم است.

وی افزود: در سال گذشته در مجموع 345 هزار تن گندم دوروم به صورت تضمینی  خرید شده که میزان خرید تضمینی این محصول در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است. 

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: میزان کلی خرید تضمینی گندم در سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی در ارتباط با قیمت نان در سال جاری اظهار داشت: قیمت نان در سال جاری تغییری نمی‌کند و کماکان به قیمتهای گذشته به فروش می رسد و برنامه ای برای افزایش قیمت نداریم؛ آرد مورد نیاز نانوایان نیزبا قیمتهای گذشته و با نرخ 665  تومان در اختیار آنها قرار میگیرد. 

 

کاهش 7.3 درصدی قیمت نفت برنت طی ماه آگوست

قیمت نفت در  آخرین روز معاملات بازارهای جهانی کاهش یافت و نفت خام آمریکا در آستانه نزدیک شدن به سواحل فلوریدا که می‌تواند تقاضا برای نفت را کاهش دهد، نزدیک به 3 درصد افت قیمت داشت اما بیشترین افزایش هفتگی از ابتدای ماه جولای ثبت شد.

هر بشکه نفت برنت با 1.24 دلار کاهش 59.25 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 1.61 دلار کاهش 55.10 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

طوفان دوریان همانطور که به سواحل فلوریدا نزدیک شد، قوی‌تر می‌شد و این خطر افزایش یافت که بخش‌هایی از این ایالت آمریکا با بادهای شدید، موج‌های بلند طوفانی و باران‌های شدید برای یک مدت طولانی خسارت ببیند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت خام آمریکا برای دومین ماه متوالی در ماه ژوئن روزانه 33 هزار بشکه کاهش یافت و به12.08 میلیون بشکه در روز رسید.

بیکر هیوز، بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان در روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکا در هفته منتهی به 30 آگوست 12 دکل نفتی را خاموش کردند و در مجموع تعداد دکل‌های فعال نفتی این کشور به 742 دکل کاهش یافت. تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای نهمین ماه متوالی کاهش یافت و به کمترین میزان از ژانویه سال گذشته رسید.

در عین حال، تولید نفت اوپک در ماه آگوست 80 هزار بشکه در روز افزایش یافت که نخستین افزایش ماهانه در سال جاری به شمار می‌رود.

قیمت نفت از آوریل 2019 که به اوج قیمت خود رسید تاکنون حدود 20 درصد از ارزش خود را از دست داده است که تاحدی به علت نگرانی در مورد جنگ تجاری آمریکا و چین است که به اقتصاد جهان ضربه زده و تقاضا برای نفت را کاهش داده است.

در ماه آگوست، برنت به تنهای کاهش ماهانه 7.3 درصدی و نفت خام آمریکا کاهش 6 درصدی را ثبت کردند.

نفت خام آمریکا این هفته 1.7 درصد و نفت برنت 1.8 درصد از ارزش خود را از دست دادند که کاهش تاحد زیادی ناشی از تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین بود.

 

نرخ تورم تولیدکننده به ۵۸.۶ درصد رسید

مرکز آمار ایران نرخ تورم قیمت تولید کننده در کل کشور را اعلام کرده که بر اساس آن تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل بهار ١٣٩٨ به ٦٩,٥ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در در فصل زمستان ١٣٩٧، ٣.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم فصلی

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل بهار ١٣٩٨ به ١٤,٤ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل زمستان ١٣٩٧، ٥.٦ واحد درصد افزایش دارد. کمترین تورم فصلی به ترتیب مربوط به بخش برق (٤.٢- درصد)، بخش خدمات (٥.٩ درصد) و بخش صنعت (١٣.٧ درصد) می­باشد. بیشترین تورم فصلی تولید نیز مربوط به بخش کشاورزی (٣٥.٥ درصد) است.

تورم نقطه به نقطه

این مرکز تاکید کرده که تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور  نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل بهار ١٣٩٨ به ٦٩,٥ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در در فصل زمستان ١٣٩٧، ٣.٢ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار ١٣٩٨ نسبت به فصل بهار ١٣٩٧، ٦٩.٥ درصد افزایش دارد. در بخش­های تولیدی کمترین نرخ مربوط به بخش برق (١٧.٣- درصد) و بیش­ترین نرخ مربوط به یخش صنعت (٨٨.٧ درصد) می­باشد.

تورم سالانه

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار، تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٣٩٨ به ٥٨,٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ١١.١ واحد درصد افزایش نشان می­دهد. در فصل مورد بررسی، در میان بخش­های اصلی تولیدی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش برق (٢.٢- درصد) و بیش­ترین آن مربوط به بخش صنعت (٧٧.٢ درصد) است.

 

آغاز اجرای عملیات بازار باز از اواخر شهریور

عبدالناصر همتی در سی‌امین همایش بانک‌داری اسلامی که در ساختمان میرداماد بانک مرکزی در حال برگزاری است، با بیان این‌که اقدامات خوبی در زمینه بانکداری بدون ربا در سیستم بانکی انجام شده است، اظهارداشت: ضعف‌هایی هم وجود داشته که ما به آن واقفیم و کتمان نمی‌کنیم که چالش‌هایی وجود دارد و عملکرد نظام بانکی در برخی زمینه‌ها با ضعف روبرو ساخته است.

وی ادامه داد: این امر یا به دلیل دستورالعمل‌ها یا ندیدن آموزش‌های لازم بوده که همه این موارد دست به دست هم دادند تا ضعف در برخی برنامه‌ها وجود داشته باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به ایجاد شورای فقهی بر اساس برنامه ششم توسعه در بانک مرکزی، گفت: این شورا دستورالعمل‌های خوبی دارد و یکی از اقدامات مهم آن دستورالعمل نحوه امهال تسهیلات بانک‌ها بود که یکی از کارهای خوب شورای فقهی بانک مرکزی است و در طول این مدت یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها بوده که به تدریج به مرحله اجرا در سیستم بانکی درآید.

وی تاکید کرد: این دستورالعمل قواعد حساب‌داری را در جلوگیری از سودهای موهومی در بانک‌ها اصلاح می‌کند.

همتی با بیان اینکه از نیمه سال ۹۷ و در سال جاری روندی که در شاخص‌های اقتصادی دیده می‌شود، روند مطلوبی است، گفت: البته نه به این معنا که مشکل اقتصادی حل شده و وجود ندارد، بلکه سخت‌ترین فشارها به اقتصاد ایران وارد شده، اما آن‌ها به هدفشان نرسیدند.

وی افزود: شتاب افزایشی تورم کنترل و کندتر شده اما هر زمانی که نرخ تورم منفی شد، ما می‌توانیم این مژده را به مردم بدهیم که مشکلات اقتصادی حل شده است، اما مهم اینجاست که تورم ۵.۵ درصدی در اسفند ماه سال گذشته به سطوح زیر یک درصد رسیده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این‌که قیمت‌گذاری بخش خدمات از طرف دولت مهم و تاثیرگذار بر روند آتی نرخ تورم است، اظهار کرد: آنچه ناشی از افزایش قیمت ارز بود، اکنون به سمت میرایی آن در قیمت کالاها می‌رود و مسئولان نیز باید در زمینه کنترل نرخ خدمات فعال باشند.

همتی اضافه کرد: یکی از نشانه‌های بهبود اوضاع اقتصادی در کنترل قیمت مسکن بود و به رغم سه سال افزایش، قیمت مسکن در تیرماه منفی شد و از سوی دیگر ۷۲ درصد حجم معاملات نسبت به سال گذشته کاهش یافته و این باعث امیدواری است که شاهد کاهش قیمت مسکن در تهران و شهرستان‌ها باشیم، چرا که نشان می‌دهد که دیگر قدرت افزایش ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما چالش بودجه است، گفت: اصلاح ساختار بودجه در حال انجام است و دغدغه مهم ما کنترل نقدینگی و جلوگیری از تاثیرپذیری حجم پول در بودجه دولت است.

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه ناترازی و مشکلات مالی برخی بانک‌ها را نباید به کل نظام بانکی تعمیم داد، تصریح کرد: این موضوع یک شبه به وجود نیامده که بتوان یک شبه هم آن را برطرف کرد، بلکه نیاز به برنامه میان‌مدت و بلندمدت داریم و همت باید برای این اصلاح وجود داشته باشد که دارد، اما اصلاح نظام بانکی نباید با تبلیغات و اعلام و اطلاع‌رسانی همراه باشد.

همتی تصریح کرد: ما همیشه قسمت خالی لیوان را می‌بینم، اما باید ببینیم که بانک‌های ما اکنون دارند منابع اصلی حرکت اقتصادی کشور را تامین می‌کنند، تمام پروژه‌های اساسی کشور با پشتیبانی بانک‌ها انجام می‌شود و ۹۰ درصد تامین مالی کشور دست بانک‌هاست و ما نمی‌توانیم آن‌ها را تضعیف کنیم.

وی از پرداخت ۱۳۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش، در چهار ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: ۶۰ درصد از کل تسهیلات بانکی در این مدت به سرمایه درگردش است مربوط است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه نقدینگی مولد توسط بانک‌ها برای بخش تولید در بانک مرکزی در حال بررسی است، تصریح کرد: اضافه برداشت اکنون بانک مرکزی نسبت به سال گذشته اگر کمتر نباشد، بیشتر نیست و ما توانستیم آن را کنترل کنیم.

همتی تاکید کرد: نرخ سود در بانک‌ها مدیریت شده و این نظارت بانک مرکزی است و من شاهدم که مسئولان نظارت برای مجامع بانک‌ها وقت زیادی گذاشتند.

وی با اشاره به طرح ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه گفت: این کار بزرگی است و برخی‌ها من را از اجرای آن بر حذر می‌داشتند اما هم‌اکنون نیمی از راه ادغام این بانک‌ها را طی کرده‌ و به مراحل پایانی آن رسیده‌ایم.

همتی ادامه داد: از سوی دیگر طبقه‌بندی مالی بانک‌ها را داریم انجام می‌دهیم، ولی در این حوزه اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین از اجرای عملیات بازار باز بانکی تا پایان شهریور ماه خبر داد و تصریح کرد: سیاست‌های پولی چیزی جز اجرای عملیات بازار باز بانکی نیست، در گذشته برای بانک مرکزی کل‌های پولی مهم بود که البته هم اکنون هم این مساله مهم است، اما بانک مرکزی به دنبال آن است که کل‌های پولی را از طریق عملیات بازار باز کنترل کند.

رئیس شورای پول و اعتبار گفت: این کار قرار است اولین بار از سوی بانک مرکزی انجام شود، نظرات کارشناسی متخصصان پولی را در این حوزه اخذ شده و این کار با وسواس انجام خواهد شد.

همتی در ادامه با تاکید بر اینکه سقف سهام‌داری افراد در بانک‌ها باید کمتر از ۳۳ درصد باشد، گفت: البته سقف سهام‌داری ۱۰ درصد است که با نظر بانک مرکزی می‌تواند تا ۲۰ درصد و با نظر هیات عامل بانک مرکزی تا ۳۳ درصد افزایش یابد و اگر فردی بیش از این سهم داشته باشد، بر اساس در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: از بانک‌ها خواهش می‌‌کنم دستورالعمل‌های بانک مرکزی را رعایت کنند؛ البته ممکن است بگویند رئیس کل بانک مرکزی نباید خواهش کند، بلکه باید دستور بدهد. اما این خواهش ما همان دستور است. 

رئیس کل بانک مرکزی افزود: چون مدیران بانک‌ها از دوستان بنده هستند از لفظ خواهش استفاده کردم و الا اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود از بانک‌ها خواهش می‌کنیم به هیات انتظامی بانک‌ها بروند.

 

برگزاری هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با وزیر اقتصاد

نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه متشکل از نمایندگان کارگزاران،‌سهامداران و مدیران بورس و اوراق بهادار با وزیر امور اقتصادی و دارایی ورئیس سازمان امور مالیاتی در محل سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد برگزار شد.

در این نشست دغدغه‌ها و مشکلات سهامداران و کارگزاران بورس مطرح می‌شود و رئیس سازمان بورس و وزیر امور اقتصاد و دارایی وارکان بازار سرمایه به آن پاسخ می‌دهند.

حسینی‌مقدم یکی از فعالان بازار سرمایه گفت:‌اقتصاد ملی از بازار سرمایه انتظاراتی دارند که از جمله تجهیز نقدینگی و تخصیص بهینه آن و افزایش شفافیت و کارایی مؤثر در اقتصاد است.

این فعال بازار سرمایه گفت: در حال حاضر با بازار سرمایه باید ظرفیت خود را برای هدایت بخشی از دو هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه به سمت تولید ایفا کند. اما موانعی وجود دارد که نمی‌گذارد این نقش اجرا شود و هم اکنون بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی با تنگنای مالی روبرو هستند.

وی با انتقاد از عدم همکاری بانک مرکزی با بازار سرمایه،‌گفت: راه‌های ایجاد صندوق‌ها برای توسعه بازار سرمایه کاملا بسته است و باید دنبال کاراتر کردن بازار سرمایه باشیم.

این فعال اقتصادی همچنین گفت: متاسفانه شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند و شفافیت در آنها ایجاد شده است به جای اینکه تشویق شوند تنبیه می‌شوند و پیشنهاد من این است که کمیته توسعه بازار سرمایه فراتر از سازمان بورس تشکیل شود و دستگاه‌های مختلف نظرات خود را برای توسعه بازار سرمایه ارائه کنند.

حسینی‌مقدم همچنین گفت:‌با وجود اینکه برخی شرکت‌های اصلی به شرکت‌های زیرمجموعه خود فشار وارد می‌کنند که وارد بورس شوند اما شرکت‌های زیرمجموعه مقاومت می‌کنند و تمایلی برای حضور در بازار سرمایه از خود نشان نمی‌دهند و حتی در جلسات پذیرش خودشان را به غش و ضعف می‌زنند تا وارد بورس نشوند. 

وی گفت: مدیر یک شرکت بورسی سالانه 26 گزارش ارائه می‌کند که در اختیار همگان قرار می‌گیرد اما یک مدیر مشابه شرکت غیربورسی هیچ گزارشی ارائه نمی‌کند.

همچنین توکلی یکی دیگر از کارگزاران گفت: بازار سرمایه به حاکمیت کمک کرده وعرضه شرکت‌های دولتی و خصوصی سازی از طریق بازار سرمایه کم اشکال‌ترین نوع خصوصی سازی بوده است.

وی گفت:‌120 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در بورس منتشر شده که دولت تاکنون 40 هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کرده و بقیه 80 هزار میلیارد تومان هنوز سررسید نشده است.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه برای تشویق شرکت‌های سهامی عام به حضور در بورس باید انگیزه ایجاد شود، گفت: تخفیف نرخ مالیات بر عملکرد از 25 درصد به 20 درصد کافی نیست و باید موارد تشویقی دیگری برای حضور در بورس در نظر گرفته شود. 

همچنین زمانی یکی دیگر از کارگزاران در این جلسه با انتقاد از سازمان بورس گفت: شرکت کارگزاری از سال 95 راه‌اندازی کرده که اکنون در صدد جمع‌آوری آن است و می‌خواستیم با یک کارگزار دیگر ادغام انجام دهیم که در بوروکراسی اداری گرفتار شدیم و در نهایت بعد از 6 ماه به ما گفته شد شما به جای 100 متر بنا ،‌97 متر مربع دارید و گرفتار بوروکراسی اداری هستید.

در این لحظه دژپسند وزیر اقتصاد با بیان اینکه جلسه گذاشتیم که با عطوفت صحبت کنیم، گفت: اگر شما به عملکرد سازمان بورس انتقاد دارید شاید انتقاد شما به مقررات است که سازمان مجری است در عین حال شما طبق قانون می‌توانیم هم از سازمان بورس و هم از وزیر اقتصاد شکایت کنید و راه برای شما بسته نیست. 

همچنین شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در این جلسه گفت: برخی از اختیارات قانونی در اختیار سازمان بورس است اما بعضی مقررات از اختیار سازمان بورس خارج است. 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات